Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych została przyjęta Uchwałą nr W/9/2015 Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia Aglomeracja Opolska 10 sierpnia 2015r., a następnie zaktualizowana Uchwałą nr W/10/2016 z dnia 14 listopada 2016 r.
Aktualnie przystępujemy do kolejnej aktualizacji dokumentu zmiany będą dotyczyły min.:
- Doprecyzowania do zapisów Porozumienia zawartego 12 marca 2015r. (z późniejszymi zmianami) pomiędzy Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 a Instytucją Pośredniczącą (Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych) oraz Instytucją Pośredniczącą (Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu) w tym:
- Wprowadzenia zapisów dotyczących powierzenia IP ZIT części zadań związanych z wdrożeniem Osi priorytetowej 12 Wsparcie w ramach REACT-EU w województwie opolskim, Poddziałanie 12.2.2 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych Aglomeracji Opolskiej w ramach REACT-EU;
- Aktualizacji wskaźników postępu rzeczowego przypisanych do realizacji dla działań wdrażanych przez ZIT oraz zestawienie wskaźników postępu finansowego przypisanych do realizacji przez Aglomerację Opolską.
- Aktualizacji kwoty alokacji przeznaczonej na działania wdrażane przez ZIT.
- Modyfikacji zestawienia projektów przyczyniających się do realizacji celów rozwojowych Strategii ZIT Aglomeracji Opolskiej.
Aktualizacja dotyczyć będzie listy projektów komplementarnych planowanych do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dotyczy ona wprowadzenia do listy projektów zidentyfikowanych w Strategii ZIT zadania o nazwie Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ich obsługi. Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 8 marca 2022 r. w z dodatkowym wsparciem
Celem projektu jest poprawa funkcjonowania systemu komunikacji miejskiej w Opolu. W wyniku realizacji zaplanowanych inwestycji zwiększy się atrakcyjność komunikacji zbiorowej dla pasażerów poruszających się w obszarze Opola oraz Aglomeracji Opolskiej (obszaru funkcjonalnego Opola), co za tym idzie zwiększy udział transportu zbiorowego w przewozach na terenie AO.
Preferowanym środkiem transportu przy nowoczesnych rozwiązaniach komunikacyjnych na terenie Opola i jego obszaru funkcjonalnego jest autobus miejski. Powinien być to autobus ekologiczny, o napędzie umożliwiającym znaczące ograniczenie emisji spalin. Projekt, zakłada zakup nowoczesnych autobusów elektrycznych, co przyczyni się do znaczącej redukcji emisji spalin generowanych przez system komunikacyjny w mieście Opolu i Aglomeracji Opolskiej. Zastosowanie zeroemisyjnych technologii pozwoli również na zmniejszenie hałasu generowanego przez autobusy. W związku z tym przewiduje się zakup 8 sztuk nowoczesnych autobusów elektrycznych (6 szt. autobusów standardowych 12 m. oraz 2 szt. autobusów przegubowych 18 m.)
Uzupełnieniem inwestycji w tabor jest dostawa stacji ładowania w ilości niezbędnej do prawidłowego obsłużenia taboru wraz z wykonaniem prac budowlanych związanych posadowieniem (wykonanie fundamentów, wykonanie przekopów pod okablowanie, zakup niezbędnej infrastruktury elektrycznej np. rozdzielnice prądu) stacji ładowania.
Projekt przyczyni się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych, a to będzie miało wpływ na zmniejszenie zanieczyszczeń stanowiących istotny problem środowiskowy. W Opolu konieczne jest odciążenie infrastruktury miejskiej od nadmiernego ruchu drogowego oraz poprawy integracji miasta z otoczeniem poprzez rozwój systemu niskoemisyjnego transportu zbiorowego. Realizacja ww. celów przyczyni się do osiągnięcia celów 6 osi priorytetowej POIiŚ. Projekt będzie realizowany w imieniu Miasta Opola przez Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o .w Opolu pełniący rolę operatora publicznego transportu zbiorowego.
Powyższy projekt oczekuje również na wpisanie do aktualizowanego Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta Opola.
ETAPY PRAC NAD AKTUALIZACJĄ STRATEGII ZIT:
- Projekt fiszki projektu Zakup autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ich obsługi uzyskał wstępną akceptację Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
- Podjęcie uchwały rady Miasta Opola w sprawie wpisania ww. projektu do Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta Opola.
- Przesłanie do konsultacji w trybie roboczym do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (Departament Regionalnych Programów Operacyjnych) oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Opolskiego.
- Uzupełnienie dokumentu o ewentualne uwagi instytucji wymienionych w punkcie 3.
- Wystąpienie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Opolskiego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego z wnioskiem o odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu aktualizowanej Strategii ZIt.
- Konsultacje dokumentu w zakresie aktualizowanych treści z gminami i powiatami należącymi do Stowarzyszenia Aglomeracja Opolska.
- Podjęcie uchwały Zarządu Stowarzyszenia, a następnie Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia Aglomeracja Opolska przyjmującej zaktualizowaną Strategię ZIT.
- Przesłanie do Ministerstwa Rozwoju oraz Urzędu Marszałkowskiego zaktualizowanej i przyjętej Strategii w celu pozytywnego zaopiniowania dokumentu.
- Złożenie fiszki projektowej do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w celu oficjalnej identyfikacji projektu oraz wpisania go planu zadań. Następnie złożenie wniosku o dofinansowanie przez beneficjenta Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o .w Opolu.