Aglomeracja o III sektorze

Z inicjatywy Biura Organizacji Pozarządowych Urzędu Miasta Opola 4 grudnia 2012 r. odbyło się spotkanie urzędników zajmujących się współpracą samorządów z organizacjami pozarządowymi na terenie gmin Aglomeracji Opolskiej. Goście zebrali się w Miejskim Centrum Organizacji Pozarządowych. Było to pierwsze takie spotkanie, dlatego jego istotną częścią było przedstawienie zakresu oraz form współpracy samorządów AO z organizacjami pozarządowymi.

Ponadto spotkanie miało na celu zidentyfikowanie potrzeb oraz wypracowanie modelu współpracy samorządów lokalnych Aglomeracji Opolskiej z organizacjami pozarządowymi działającymi w różnych obszarach.

Samorządy lokalne doceniają działalność organizacji pozarządowych i ich ogromny wkład w życie społeczności lokalnych. Budowanie partnerstwa z lokalnymi organizacjami oraz ich wspieranie w realizacji zadań publicznych jest zatem niezwykle istotne.

Powołanie Aglomeracji Opolskiej jako płaszczyzny współpracy samorządów województwa opolskiego jest doskonałą okazją do połączenia sił i wymiany doświadczeń również w zakresie wspierania III sektora. W związku z powyższym Biuro Organizacji Pozarządowych zaproponowało następujące formy współpracy pomiędzy gminami wchodzącymi w skład Aglomeracji:

1.       wzajemne informowanie się partnerów o planach, zamierzeniach i kierunkach działań,

2.       diagnozowanie lokalnych problemów w wymiarze Aglomeracji,

3.       współtworzenie strategii i programowania polityk publicznych,

4.       wypracowanie systemu wsparcia inicjatyw obywatelskich i organizacji pozarządowych,

5.       podejmowanie konkretnych działań w Aglomeracji.

Budowanie modelu współpracy podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich zakłada:

- spotkanie z przedstawicielami gmin,

- spotkanie przedstawicieli organizacji pozarządowych z terenu Aglomeracji,

- określenie wspólnych obszarów możliwej współpracy,

- powołanie zespołu doradczo-konsultacyjnego,

- opracowanie Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi dla Aglomeracji na 2014 rok,

- realizowanie wspólnych przedsięwzięć.

Drugi etap zakłada następujące działania:

- stworzenie systemu wspierania finansowego i merytorycznego organizacji,

- powołanie Centrum Wolontariatu,

- opracowanie Mapy Aktywności Społecznej w Aglomeracji,

- stworzenie systemu wymiany informacji między sektorami,

- uruchomienie systemu poradnictwa prawnego i księgowego dla organizacji,

- realizację wspólnych projektów celem uzyskania grantów,

- wspólną organizację otwartych konkursów ofert.

Uczestnicy spotkania wspólnie ustalili, iż priorytetowe działania w najbliższym czasie to:

- szkolenia dla organizacji pozarządowych z terenu całej Aglomeracji,

- stworzenie podstrony na portalu www.trzecisektor.opole.pl,

- zorganizowanie imprezy plenerowej,

- stworzenie bazy danych organizacji.

Na zakończenie spotkania wszyscy zebrani zadeklarowali chęć kolejnego spotkania już na początku 2013 roku.